Aktualizacja Standardów Ochrony Małoletnich – czyli o tym dlaczego warto przeprowadzić pierwszą ewaluację zapisów
W sierpniu 2024 roku wszystkie placówki pracujące z dziećmi były zobowiązane do wdrożenia tzw. Standardów Ochrony Małoletnich. Dla większości instytucji i podmiotów było to nowe wyzwanie, wymagające opracowania szczegółowych procedur, przeszkolenia kadry i poinformowania dzieci oraz rodziców o zasadach bezpieczeństwa.
Zaraz minie rok obowiązywania standardów. Warto zatem zatrzymać się na chwilę i zadać sobie pytanie: czy to działa?
Co to jest ewaluacja?
Ewaluacja to nic innego jak sprawdzenie, czy to, co zaplanowaliśmy, faktycznie działa w praktyce. W przypadku Standardów Ochrony Małoletnich chodzi o ocenę, czy:
- pracownicy znają i stosują procedury,
- dzieci wiedzą, gdzie zgłaszać problemy,
- placówka skutecznie reaguje na sytuacje zagrożenia.
Jak przeprowadzić ewaluację?
Nie trzeba wielkiego zespołu ani zewnętrznej firmy, by zrobić aktualizację.
Przede wszystkim:
- Zbierz opinie – przygotuj krótkie anonimowe ankiety dla dzieci (dostosowane językowo), pracowników i rodziców. W ankiecie spytaj czy ankietowany zna obowiązujące w placówce Standardy Ochrony Małoletnich, czy wie kto zajmuje się w placówce Standardami Ochrony Małoletnich, do kogo należy zgłaszać sytuacje zagrożenia, incydenty, czy ankietowany brał udział w szkoleniach dotyczących Standardów Ochrony Małoletnich, jakie są obserwacje dotyczące bezpieczeństwa dzieci w placówce. Pozostaw w ankiecie miejsce na to, aby ankietowany wskazał własne sugestie w tym temacie, co warto poprawić, usprawnić, zmienić jeżeli chodzi o obowiązujące w placówce Standardy Ochrony Małoletnich.
- Sprawdź dokumenty – czy standardy są aktualne, znane i łatwo dostępne? Czy były jakieś zgłoszenia? Jak zostały obsłużone?
- Zapytaj kadrę – w formie rozmów lub spotkania zespołu porozmawiajcie o tym, co działa, a co wymaga poprawy.
- Zrób podsumowanie – opisz wnioski i zaproponuj zmiany. Pamiętaj, że ta ewaluacja to nie kontrola, a narzędzie rozwoju.
Dlaczego to ważne?
Standardy nie powinny być tylko „na papierze”. To konkretne działania, które chronią dzieci przed krzywdzeniem. A jeśli coś nie działa, coś można usprawnić – służy temu ewaluacja, bowiem lepiej dowiedzieć się teraz, że coś nie działa, niż za kolejny rok.
